torsdag 11 september 2014

Höj straffen

http://www.metro.se/nyheter/nu-vill-alla-partier-ha-skarpta-straff-experterna-kritiska/EVHndb!NVACkEV8OGHIo/

Jag har valt den här artikeln då jag tycker det är en väldigt stor och viktigt fråga. Som ni läste så handlar den om att alla partier mer eller mindre vill ha skärpta staff. Frågan är då varför dom inte gör något åt det. Höj straffen mycket mera. Sveriges straff är rena lyxset om man jämnför med till exempel USA och Thailand. Vad får man om man begår en våldtäkt? 2 år kanske, vad är det? Vad är 2 år inne i fängelse när man förstört någon människas liv och utsatt den för en fruktansvärd sak. Livstid är inte livstid, man kommer ändå ut efter kanske 20 år. Livstid betyder att man ska sitta där tills man dör tycker jag. Jag säger som Joel Kinnaman (skådespelare) en jävligt soppig straffskala.

Jag tror att kriminaliteten skulle minska om man höjde straffen. Vet ni varför? För att i tex Dubai har affärerna guldsmycken på bord längst gatorna och konstigt nog är det aldrig någon som snor något, därför att gör man det så blir man stenad. Vilket menas att det får allvarliga konsekvenser. Då gör ingen människa det för man "lär" sig att det är fel. Jag tror det är samma sak här i Sverige, ju högre straffen är desto mer inser man hur allvarligt brottet här och då minskar det. Eftersom alla vet att staffskalan i Sverige är så låg så kanske inte alla bryr sig och tänker: äsch gör jag det här får jag bara 1-3 år i fängelse om jag åker fast. Därför tycker jag det är otroligt viktigt att regeringen gör något åt detta. Eftersom alla partier är princip överens på den punkten borde det förslaget att höja straffen gå igenom i riksdagen.

Speciellt för våldtäkter ska det vara mycket hårdare. Det högsta man kan dömas för är 4 år för grov våldtäkt och det är alldeles för lågt. Det är ett mycket allvarligt brott och tyvärr förekommer det så ofta. Därför ska man höja för att folk ska inse allvaret, och dessutom för att man inte förtjänar så lite i fängelse när man gjort något sånt.

Gör något åt straffskalan NU.

6 kommentarer:

  1. Vad tycker du är en lämplig siffra på år när man våldtagit någon?

    SvaraRadera
  2. www.metro.se/nyheter/nu-vill-alla-partier-ha-skarpta-straff-experterna-kritiska/EVHndb!NVACkEV8OGHIo/

    SvaraRadera
  3. Arga Carro! Gå gärna in i lagboken och kolla upp hur långa straffen är för våldtäkt.

    SvaraRadera