torsdag 15 maj 2014

Maslows behovstrappa och min trappa

 

Fysiologi har jag först vilket är självklart. Får man inte mat och syre kan man inte leva, då dör man när det gäller de inre.

Sen har jag gemenskap. Vänner och familj är allra viktigast runt om kring. de är dom som är närmast och gör så att man orkar leva. Får man bara mat men inget gemenskap skulle man bli socialt störd. Man behöver folk man tycker om runt sig.

Sen trygghet som tredje. Det är viktigt att känna sig trygg. Hur skulle man må om man gick runt och va rädd hela tiden? Man behöver en stabil vardag och något man känner sig trygg med.

Som fjärde har jag självförverkligande. Klart det är viktigt att bli något man vill bli. Det är inte så kul och jobba med något men inte trivs med. Gör man något man tycker är roligt blir vardagen mycket roligare.

Som sista har jag självkänsla. Det är också viktigt men de är något man skulle kunna leva utan. Klart man blir glad om man får uppskattning. Men jag ser inte det som något livsviktigt.

 

 

Maslows behovstrappa är samma som min bara att jag har gemenskap före trygghet.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar